Thursday 25 October 2012

Salam AidilAdha

Assalamualaikum...

Hari nie, Jumaat, bertarikh 26/10/2012 bersamaan 10 ZulHijjah 1433 Hijrah..merupakan hari yang paling penting dalam kehidupan orang Islam, iaitu Hari Raya AidilAdha, atau perkataan melayu dia..hehe...Hari Raya Qurban.. :D

Ni nak cerita ckit ringkasan, what is Raya AidilAdha~ :) ( nak cerita ckit je, sbb korg semua mesti dah tau cerita dia)


Aidil Adha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidil Adha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidil Adha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Hari Raya Aidil Adha jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.

Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang cantik, bersih dan mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak dua rakaat yang diadakan pada sebelah pagi.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidil Adha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidil Adha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Eh...ingatkan nak cerita ckit jer...tp mcm banyak je tu...haha...its okay, ilmu dapat dikongsi kan? :)


Okay...Hari Raya nie, aku as UTP students...jap...korg tau tak UTP stand for what? Sebab ada sekali tu, seorang pakcik nie, hurm..dari segi pakaian mcm segak semacam, nmpk mcm org berilmu la...bercerita dekat aq pasal engineering life, cerita2~~ ttbe dia tnye mcm nie kat aku.. "Eh, lupa pakcik, ijam belajar kat mana ek?" Aku pun selamba jela menjawab... "Saya belajar kat UTP", muka mcm bajet SOKMO la bila org tanya belajar kat mana..haha..yela..UTP, one of the hardest and cool university in Malaysia :P .
Pakcik tu tgok lain mcm je kat aku...muka dia mcm memikirkan something..hurm, aq gelabah jela.. (mana tau dia kata UTP loser ke)... dia pun buka bicara.. "erm, UTP apa ek??"... -__-"

So, UTP stand for Universiti Teknologi PETRONAS.. Berdiri megah di Tronoh, Perak...more on engineering and techy life.. Nak tau website UTP, nak amik ~ www.utp.edu.my 

Yang ini blok department

Yang ini kemegahan UTP, Chancellor Hall :)

So, kalau nak tau what is UTP, masuk la UTP yek :P

Eh, melalut jauh aku..soe yek pak :P...ok..come back to the real story, erm...aq org JOHOR...JOHOR dgn PERAK jauh!! :(

So, salah aku jugak, lambat beli tiket balik...padan muka ijam...aq terpaksa beraya di sini, nasib baik ada jugak dak malay yg tak balik..so aq lepak dgn dorg jela.. (walaupun xrapat sgt) haha...

What?? (gaya lagu Taylor Swift - we are never ever getting back together = D )

Hurm...pagi2 nie memang sejuk..yela..hujan rahmat dipagi raya nie kot, sejuk kot..korg apa tau :P..haha...tp alhamdulillah, sesejuk aku, se'alone' aq..aku sempat ucap Selamat Hari Raya kat my family.. :D..hehe..
Nak tgok apa aku text dorg?? haha...


Haha, ni apa yang aku text kat akak iyah la.. :P (bajet duk luar negara je, Perak je pung~~)

So beruntung la kepada sapa2 yg balik bertemu keluarga dalam menyambut hari yg mulia nie, while me..terdampar di alam kesunyian bersama mat foreigner di sini...erm..xpela, foreigner pun, manusia jugak..kan? Bukan nyer dorg nak sembelih aku nanti wat qurban, oppssss... astagfirullah :)

Then, aku ada jugak hantar mesej kat kawan aku, hantar mesej jela eh..malas nak habis kredit nak call kome semua...hahaha

Yang ni aku text kat kawan aku, ayat skema,haha..seperti budak baik.. #eh


Yang nie fazlie reply kat aku, Thanx tau fazlie :)

Erm...nak cakap apa lagi ek...huhu...aku sebenarnya dah rindu gler nak dengar org berkhutbah nie... :(
Baru rasa mcm dok over the sea kan..haha...

Seyes tak sabar nak p masjid... :)

Oklah, aku nak siap2 kan diri aku...dah pukul berapa ni...so selamat hari raya AidilAdha korg.. :)

Thanx membaca ^^V








No comments:

Post a Comment