Friday, 29 March 2013

Sahabat ^^

Sahabat itu secara fitrahnya, manusia perlukan sahabat. Tak kiralah sama ada sahabat sebagai isteri mahupun kawan sebagai seorang sahabat. Manusia diciptakan tidak sempurna kerana kesempurnaan hanya milik Allah SWT. Saya yakin, anda pun tahu. Oleh itu, kita memerlukan sahabat sebagai pelengkap kepada kelemahan kita. Penguat saat kita lemah. Menghulurkan tangan saat kita jatuh. Penghibur saat kita berduka.



Saya juga mengimpikannya dan ingin merasainya. Manisnya saat berukhuwah. Berukhuwah dengan ibubapa, abang dan adik, jiran tetangga, sahabat, rakan sekolah, guru, dan masyarakat kerana-Nya. Tapi saat ini, saya belajar di alam IPT. Maka itu, kecenderungan hubungan ukhuwah kita hanya kepada rakan-rakan atau sahabat. Berjuang bersama-sama mencapai cita-cita dijalan-Nya. 'Cemerlang Akademik dan Cemerlang Dakwah.'

Sahabat umpama pesaing



Allah SWT berfirman yang bermaksud;

"Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah (dalam membuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."
(Surah Al-Baqarah ayat1 148)


Sahabat umpama pesaing. Bersaing antara satu sama lain ke arah satu matlamat. Berlumba-lumba dalam kebaikan. Hanya mencari redha-Nya. Menjalinkan ukhuwah kerana-Nya. Dengan mengharapkan cintanya sampai ke syurga.

Alhamdulillah, saya pernah mengalami situasi ini. Bahkan setiap hari saya merasainya. Berlumba-lumba dalam kebaikan. Kekadang teringat juga kisah para sahabat. Kisah Saidina Umar dan Saidina Abu Bakar. Mereka bersahabat dan berlumba-lumba dalam mengejar kebaikan. Saya seolah-olah mengalami kisah yang sama. Namun, kisah persembahan yang berbeza daripada kisah sahabat Rasulullah SAW .



Saya tercabar apabila melihat sahabat saya melakukan amal ibadah. Maksudnya saya bukanlah hendak menghalang dan memudaratkannya daripada melakukan amal ibadah. Apatalagi mengancam untuk berhenti mengerjakannya. Akan tetapi saya seakan-akan mendapat aura dan kuasa apabila melihat sahabat saya selalu membaca al-quran. Pantang ada masa lapang. Al-Quranlah yang akan dibacanya.




Sejak belakangan ini, saya sering bertanya jumlah juz bacaan al-qurannya. Jawapan yang diberi adalah selalu diluar jangkaan. Selalu saja dia lebih banyak daripada bacaan saya.

Saya teringat kata-katanya ramadhan lepas. Ketika itu puasa yang keenam. Katanya.

"Akhi, ana lihat anta ni lebih banyak baca buku daripada baca al-Quran."

Mendengarkan kata-kata itu, saya terjeda. Diam seribu bahasa.

'Benar katamu akhi' Hatiku berdesis.

Mulai saat itu, saya mula menanamkan azam. Azam untuk membaca al-quran dengan banyak dan memahami terjemahannya. Saya juga yakin dan berani menetapkan target bulan ramadhan iaitu mengkhatam al-Quran 30 Juzuk. Maklumlah bacaan al-Quran saya tidak lancar dan tersekat-sekat.

Namun, saya terus menguatkan azam dan tidak memberi alasan. Dengan berbekalkan keyakinan kepada Allah SWT dan kata-kata motivasi daripada sahabat saya. Alhamdulillah dengan izin Allah, saya berjaya mengkhatam al-Quran 30 Juzuk.

Doakan semoga semua amal ibadah kita niat ikhlas kerana Allah SWT.

Teringat pula hadits Rasulullah SAW berkenaan dengan niat. Beliau bersabda yang bermaksud " terimanya amalan anak adam itu bergantung apa yang diniatkannya." (Hadis Riwayat Muslim)

Terima kasih Allah.

Terima Kasih Sahabat.

Banyak lagi kisah-kisah sahabat saya menyebabkan diri sentiasa disaingi. Persaingan yang sehat dalam beramal ibadah. Beribadah hanya mencari keredhaan-Nya.

Hakikat seorang sahabat

Sahabat sebenarnya ada dua macam iaitu sahabat yang membawa kita ke syuga dan sahabat yang akan mengcampakkan kita ke dalam neraka. Namun, hakikat sahabat hanya ada satu iaitu sahabat yang akan membawa kita ke syurga.

Sahabat jenis ini membuatkan kita sering mengingati Allah SWT. Apabila kita banyak mengingati Allah SWT, Hati akan menjadi tenang.

Sebagaimana firman-Nya lagi yang bermaksud;

"..perbanyakkanlah mengingati Allah SWT, kerana dengan mengingati Allah SWT, hati akan jadi tenang.."
(Surah Ar-Rad'  ayat 28)

Itulah hakikat seorang sahabat. Susah senang setia bersama. Berasa tenang ketika bersama. Berasa kekurangan ketika terpisah. Semua itu terjadi jika bahan binaannya adalah iman. Apabila ikatan ukhuwah atas dasar iman.

Yakinlah firman Allah SWT yang bermaksud;

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk."
(Surah ali Imran ayat 103)

Bersahabatlah semata-mata mencari redha Allah SWT. Tidak lebih dari itu! Nescaya Allah SWT akan menenangkan jiwamu. Meneguhkan kedudukanmu. Merapatkan saf atau barisan dakwahmu agar tercapai impianmu iaitu mati syahid dijalan-Nya.

Bagaimana dengan anda?

Sudahkah anda menemui sahabat seperti ini. Jika belum lagi, jangan berputus asa. Teruskan memperbaiki diri. Memohon doa kepada Allah SWT. InsyaAllah, Allah SWT akan menghadiakan sahabat yang soleh untukmu.

Yakinlah.




3 comments:

  1. Very nice!
    Da lama bcuti skg ni just berukhuwah dgn fmily je, but ukhuwahfillah dgn kwn2 di utp xkan ptus slagi keimanan ini ttap tpelihara iA.
    Doa2kan kwn mu jgak di rumah ni wlaupun xlah kira mcm agak rapat ke apa, but sma2 seagama so bjuanglah sma2 ke syurga ye x?
    Jrg skali ad manusia yg dpt enjoy nikmat tarbiyah yg dia miliki umpama memiliki nyawa sndiri.
    Nice entry, keep going akhi ^^
    btw visit my blog also k alwanulsyabab.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanx zulfarhan..... :)
      Very supportive :)

      Delete
  2. n ad smthing yg aq nak share ni:
    http://kangensyurga.blogspot.com/2009/08/komik-untukmu.html

    komik best by my friend, credit to her ^^

    ReplyDelete