Saturday 24 November 2012

Ya Allah, carikan aku Teman yang Baik


Mencari Teman Yang Baik


Sebenarnya aku tiba2 post ari ni...and title dye pulak pasal "Mencari teman yang baik" ni ada sebab...Aku baru terkecewa dengan seseorang yang aku anggap sahabat dalam hidup aku...Mungkin ujian bagi aku...tp aku kena tabah...mungkin sekali lagi....bukan dia yang mampu membimbing aku ke jalan Syurga...
Seseorang yang aku kagum sejak mula mengenai dia...tp dia insan biasa..seperti aku..lemah, alpa, dosa dan pahala.. Terima kasih teman...

“Hendaknya engkau menjadi seorang alim atau orang yang belajar. Jangan menjadi jenis yang ketiga, maka engkau akan binasa.” (HR. Ibnu Abdilbar dalam Kitabul ‘Ilmi).

Jika memerlukan teman, maka carilah yang.....


  • Orang yang soleh atau solehah.
  •  Beragama, bertakwa, wara
  •  Cerdas
  •  Banyak kebaikannya dan sedikit keburukannya.
  • Baik dalam pergaulan, dan tidak banyak berdebat. 
  • Bila kita lupa, teman tersebut boleh mengingatkannya. 
  • Bila kita cuba mengingat, teman ini dapat menolong. 
  • Bila kita memerlukan, temannya ini dapat membantu.
  • Bila kita bosan, teman ini boleh menyabarkan diri kita.


* Janganlah kamu berteman kecuali dgn orang yg sembunyikan rahsiamu dan menutup kekuranganmu..lalu dia berada bersamamu pd segala dukacita. Dia menyiarkan kebajikanmu dan menyembunyikan keburukanmu. Jika kamu tak memperoleh orang seperti ini, maka janganlah kamu berteman melainkan dgn dirimu sendiri (Imam Al-Ghazali ).


 > Agak sukar nak cari sahabat mcmni tp tak MUSTAHIL bole jumpa...hehe

Barakallah ~



No comments:

Post a Comment